Flexleasing af luksusbiler

Flexleasing er en måde at finansiere sin bil på og er blevet en af de mest populære måder at lease luksusbiler på, da den forholdsmæssige afgift betales som procent, så en eventuel besparelse ved flexleasing, i stedet for køb, vil blive større jo dyrere en bil, man vælger at flexlease.
 

Hvad er Flexleasing?

Flexleasing betyder i bund og grund, at man, i form af små rater fordelt ud over flexleasing periodens løbetid, kun betaler afgift for den periode, man kører i bilen. Alternativet er at købe en bil og betale fuld afgift på ca. 150% af dens værdi.

Afskrivning ved flexleasing

Langt de fleste biler taber værdi, uanset om de er flexleaset eller købt. Når man køber, ”betaler” man værditabet, når man sælger bilen igen. Når man flexleaser hos Global Car Leasing, bruger vi bl.a. førstegangsydelsen til at nedskrive bilens værdi. Det betyder, at bilen nedskrives ekskl. moms og afgift, såfremt bilen ikke er momsdød. 

Forholdsmæssigregistreringsafgift

Ved flexleasing beregnes den forholdsmæssige registreringsafgift ud fra bilens alder og vurderet handelspris. Er bilen 0-3 måneder gammel, betaler man en forholdsmæssig afgift på 2%. Er bilen 4-36 måneder, betaler man 1,5%, og er bilen over 36 måneder gammel, er det kun 0,5% - dog betaler man, uanset alder på bilen, altid et rentetillæg til SKAT på lige under 0,5%.

Hvor meget skal finansieres ved Flexleasingaftaler?

Når man flexleaser i Danmark, egenfinansierer man maksimalt 30%. Resten finansieres af flexleasingselskabet. I meget få tilfælde kan det betale sig at ansøge SKAT om at få lov til at betale op til 45% af det beløb, der finansieres via flexleasingaftalen.

Vigtige overvejelser inden du underskriver en aftale

Ved Flexleasing af luksusbiler er fordelene typisk størst. Særligt hvis bilerne er over 36 måneder gamle, opnår man de største besparelser på den forholdsmæssige afgift. Netop disse besparelser på afgiften samt det, at man kun betaler afgift, når der er nummerplader på bilen, er en af de væsentlige årsager til, at flere og flere danskere vælger flexleasing.

Hvis du overvejer flexleasing, bør du altid starte med at kigge efter drømmebilen på det tyske eller danske marked. Udover valg af bil, er der flere ting, der er vigtige, inden du beslutter dig for, hvilken bil du ønsker at flexlease:

  1. Har bilen været ejet af en privat person, kan momsen ikke løftes, og momsen vil derfor blive en del af de 30%, man egenfinansierer.
  2. Er det realistisk, at bilen kan sælges igen til restværdien efter endt flexleasing? - Tjek www.Mobile.de.
  3. Når du vælger bil/forhandler, er det MEGET vigtigt at sikre sig, at forhandleren er troværdig, og at bilen i det hele taget er som præsenteret i annoncen/på nettet. Du hæfter selv for restværdien, og man kan derfor selv ende med regningen, hvis alt ikke er som lovet.

Når du har fundet bilen, så kan vi hjælpe med resten.

Hvis du køber bilen via vores trading afdeling og samtidig laver aftale om flexleasing hos Global Car Leasing, hjælper vores trading afdeling med at sikre dig, at de ovennævnte tre punkter efterleves. Det vil endda være muligt at tilkøbe garanti på et bredt udvalg af bilmodeller.

Flex-/split-/sæson- leasing både som privat og erhverv

Flexleasing er blot en af de mange typer leasing, som vi beskæftiger os med. Vi laver mange former for flexleasing, både for erhverv og privat, men også splitleasing og sæsonleasing. Sæsonleasing er særligt for de såkaldte sommer- og vinterbiler.

En af mange fordele ved flexleasing er blandt andet store økonomiske fordele, hvis man ønsker at skifte bilen ud ofte. Din flexleasingaftale kan du opsige, når du har lyst, hvis en anden bil har fanget din interesse. Vi hjælper med at sælge din gamle bil og finde/importere din nye og derefter at lave en flexleasingaftale på den.

Hvorfor blev flexleasing muligt

Muligheden for flexleasing opstod oprindeligt i 2004 i EU-regi, men blev først lovligt for danske leasingselskaber i 2008, da ændringer i Registreringsafgiftsloven L64 blev vedtaget d. 18 december.

Præcedens for ændringen af denne lov løber tilbage til en sag mod EU, hvor der i 2005 faldt afgørelse ved EU-domstolene (sag C-335/03, EasyCar, Saml. 2005 I, s. 1947). Dog var der dengang tale om et minimumsdirektiv, som man i Danmark ikke var tvunget til at følge. Det betød, at man nu havde en masse danske selskaber på den tyske side af grænsen. Derfor lavede man lovændring L64 som nævnt ovenfor, hvorefter leasingselskaberne rykkede til Danmark og betalte deres Selskabsskat her i landet i stedet for i Tyskland.

Global Car Leasing var de allerførste, der fik et dansk CVR nr. og dermed mulighed for at flexlease biler i Danmark, og vi er derfor dem med flest års erfaring indenfor flexleasing.

Inspiration

Vil du se hvilke biler, vi kan tilbyde lige nu? Kig her 
Det kan også være godt med lidt inspiration – se hvilke biler vi tidligere har købt/solgt og leaset 
Læs også om sæsonleasing og splitleasing – vi har en løsning klar til lige netop dine behov